Google näkyvyys – hakutulosten top 5. paikoille

Google näkyvyys on tärkeämpää nyt kuin koskaan ennen. Hakutulosten ykköspaikat ovat kullan arvoisia ja tuottavat niiden haltijoille erittäin hyviä tuloksia.
Sisällysluettelo

Näkyvyys hakukoneissa on erityisen tärkeää nykyaikaisessa markkinoinnissa. Googlen hakutulosten ykköspaikat ovat kullan arvoisia ja mikäli yritys pyrkii tekemään nopeaa kasvua, tulee näiden paikkojen tavoittelu aloittaa heti.

Kuvitellaan seuraava tilanne:

Olet lämpimänä kesäpäivänä kuumuudesta kärsineenä päättänyt hankkia kotiisi ilmalämpöpumpun. Kaivat puhelimen taskustasi ja naputat Googlen hakupalkkiin ”ilmalämpöpumppu”. Näytöllesi ilmestyy lähellä sinua olevia liikkeitä ja niiden verkkokauppoja, jotka myyvät ilmalämpöpumppuja. Painat ensimmäisen kaupan auki, mutta hinnat eivät oikein miellytä sinua. Menet askeleen taaksepäin takaisin Googlen hakuun ja avaat seuraavan. Hinnat ovat selvästi edullisemmat, joten päätät kaivaa kyseisen liikkeen yhteystiedot auki ja käyt ostamassa pumpun.

Kuulostaako tutulta? Niin meistäkin. Suurin piirtein näin asiakkaan polku etenee tarpeen tiedostamisesta ostopäätökseen nykypäivänä. Googlen hakutuloksissa ensimmäisen hakutulossivun paikat ovat todella arvokkaita ja tuottavat useimmiten mielettömän suuria tuloja paikkoja pitäville.

Google haku

Mitä tarkoittaa Google näkyvyys?

Google näkyvyys tai kotisivujen näkyvyys Googlessa tarkoittaa käytännössä yrityksesi kotisivujen tai verkkokaupan näkyvyyden tasoa Googlen hakutuloksissa. Näkyvyyteen voi vaikuttaa erilaisin toimenpitein.

Ensin näkyvyys pitää kuitenkin jakaa osiin, sillä Googlen hakutulossivu koostuu kahdesta eri osiosta.

Maksetut paikat hakutuloksissa

Maksettujen tulosten järjestys määräytyy eniten maksavan verkkosivun mukaan

Maksetut paikat sijaitsevat hakutulosten kärjessä sekä alareunassa. Eniten tarjoava pääsee korkeimmalle. Kuva: Backlinko

Niin sanotut maksetut hakutulokset tulevat aina ennen muita tuloksia. Ne ovat aivan hakutulossivun kärjessä sekä sivun lopussa. Nämä paikat jakautuvat käytännössä niin, että mitä enemmän maksat Googlelle, sitä todennäköisemmin saat paikan ylemmistä sijoista.

Kilpailu hakusanojen maksetuista paikoista tapahtuu huutokaupan tavoin. Eniten tarjoava pääsee kärkeen. Google näkyvyys on helppo taata maksamalla mainospaikoista. Tämä ei kuitenkaan päde seuraavaan hakutulosten osaan.

Orgaaniset hakutulokset

Hakukoneoptimointi vaikuttaa kuvassa näkyvässä osassa Googlen hakutuloksia

Orgaaniset hakutulokset ovat maksettujen tulosten välissä. Kuva: Backlinko

Kuten aikaisemmin todettiin, maksettuja paikkoja on sekä sivun alussa että lopussa. Niiden välissä sijaitsevat orgaaniset hakutulokset. Orgaanisille paikoille pääsee käytännössä vain pitkäjänteisellä hakukoneoptimoinnilla. Orgaanisten hakutulosten kärkipaikat ovat niitä, jotka lähtökohtaisesti ohjaavat eniten liikennettä hakutuloksista eri sivustoille.

Sivulabra tarjoaa kattavaa hakukoneoptimointi- ja digimarkkinointiosaamista kasvua tavoitteleville yrityksille. Lue lisää palveluistamme hakukoneoptimointisivultamme.

Riippuen hakusanan kilpailun tasosta, orgaanisten hakutulosten paikkojen saaminen vie aikaa ja vaivaa, sillä Google laittaa näille paikoille vain sen hyväksi määrittelemiä sivuja. Se, että kuinka hyvänä tiedon lähteenä ja auktoriteettina Google sinua pitää, riippuu monesta eri asiasta. Suosittelemme vilkaisemaan asiaa käsittelevän oppaamme ”Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on? – vuoden 2021 opas”, jossa aihe käsitellään niin, että se on helppo ymmärtää ja sisäistää.

Google näkyvyyden parantaminen

On olemassa muutamia konsteja, joilla Google näkyvyyttä voidaan parantaa lyhyessäkin ajassa.

Meiltä saat palvelua, jolla hoidamme nämä kaikki ja paljon muuta hakukoneoptimointiin liittyviä teknisiä asioita kuntoon kotisivuiltasi edulliseen hintaan. Voit lukea lisää palvelusta täältä.

Tilaa täysin maksuton analyysi sivustosi nykytilanteesta.

Tilaa täysin maksuton verkkosivuston auditointi, jossa käymme läpi sivustosi nykytilanteen sivuston toiminnallisuuden ja hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Esittelemme analyysin etäpalaverin muodossa, joten tarvitset tietokoneen ja internet-yhteyden. Annamme sinulle samalla tarjouksen ja tiedon siitä, että mitä kehitettävää sivustolla on. Analyysiä tilatessasi et sitoudu mihinkään. Varaa analyysin läpikäyntiä varten noin 30-45 minuuttia aikaa, jotta ehdimme käydä asiat läpi rauhassa. Palaverin päätteeksi saat analyysin sähköpostiisi veloituksetta, vaikka et mitään päätyisi tilaamaan.

Valitse tehokkaita hakusanoja

Omat kotisivusi tulee optimoida vastaamaan niitä hakusanoja, joilla asiakkaasi hakevat palvelujasi tai tuotteitasi. Tätä sanotaan avainsanatutkimukseksi. Tutkimuksen tavoitteena on löytää toimialasi parhaat hakusanat, ja valita niistä ne, joissa kotisivusi voivat kilpailla. Lähtökohtaisesti homma menee niin, että mitä enemmän hakusanalla on hakukertoja kuukaudessa, sen kovempi kilpailu siitä on. Siksi hommaan kannattaa valita ammattilainen, joka osaa valita juuri ne hakusanat, jotka ovat suhteessa kilpailuun erittäin tehokkaita.

Tuore ja päivitetty sisältö

2010-luvun alussa kirjoitettu ja sivustolle lisätty sisältö ei ole nykypäivänä enää kovinkaan relevanttia, ainakaan hakukoneiden mielestä. Sinun tulee tuottaa kotisivuillesi asiapitoista, ajankohtaista ja tuoretta sisältöä jatkuvasti mikäli haluat kilpailla alasi parhaista hakusanoista.

Tässä muutama idea tuoreen sisällön tuottamiseen:

  • Blogi- tai muu artikkelialusta
  • Asiakaskertomukset
  • Tuotearvostelut
  • Yrityksen itse ottamat kuvat

Käyttäjän ohjaaminen ja aktivointi

Käyttäjän pitäminen sivuillasi mahdollisimman pitkän ajan on äärimmäisen tärkeää. Mitä pidempi vietetty aika kotisivuillasi keskimäärin on, sitä parempana Google pitää sivujasi ja sen sisältöä. Käyttäjälle kannattaa siis tarjota reilusti linkkejä.

Yksi vinkki, mitä pidämme erittäin arvokkaana hakukoneoptimoinnissa kuuluu seuraavasti: mene suoraan asiaan.

Mitä nopeammin saat kiinnitettyä käyttäjän huomion oikeasti vastaamalla kysymykseen tai tarjoamalla ratkaisun ongelmaan, sitä todennäköisemmin hän pysyy kauemmin sivuillasi. 

Sivuston nopeus

Gtmetrix nopeustesti core web vitals tiedoilla

Sivulabra.fi verkkosivujen GTmetrix -nopeustestin tulokset.

Kotisivujesi tulee olla kilpailua nopeammat, jotta saisit paremmat pisteet Googlen silmissä. Webhotelli- ja hosting-kuluissa ei siis kannata pihistellä. Hyvä webhotelli on kuitenkin vain pohja nopeille kotisivuille. Monesti hyvä pohja pilataan asentamalla sivuille raskaita lisäosia, jotka eivät välttämättä toimi keskenään kovin hyvin. Näin sivuista tulee hitaat ja ne pärjäävät huonosti Google PageSpeed Insight -testissä. Google mittaa kotisivujesi nopeutta ja käyttökokemusta, eli user experience (UX) niin sanotuilla Core Web Vitals mittareilla. Uskomme näiden olevan avainasemassa tulevaisuuden hakukoneoptimoinnissa, jolloin kotisivujesi käyttökokemus ja nopeus on äärimmäisen tärkeässä asemassa.

Sivulabran tuottamat kotisivut ovat aina nopeusoptimoituja ja käyttäjäystävällisiä. Hiomme käyttökokemuksen joka projektissa mahdollisimman hyväksi, jolloin kotisivujen käyttö on vaivatonta ja mukavaa kaikilla nykyaikaisilla päätelaitteilla. Tähän lukeutuu eri kokoiset tietokoneet, läppärit, tabelit ja puhelimet sekä muut mobiililaitteet. Lue lisää kotisivupalvelustamme täältä.

Paikallinen näkyvyys ja sen parantaminen

Hakutuloksiin vaikuttaa myös oleellisesti se, että missä päin maata tai maailmaa haku on tehty. Jos haet Helsingin seudulla tuloksia hakusanalla ”ravintola”, näyttää Google sinulle todennäköisesti helsinkiläisten ravintoloiden kotisivuja. Hakutulokset voivat siis olla hyvinkin erilaisia riippuen sijainnista.

Google My Business

Google My Business ja paikallinen hakukoneoptimointi eli SEO

Sivulabran Google My Business -näkymä.

Yksi konkreettinen keino parantaa oman yrityksen paikallista Google näkyvyyttä on luoda tai päivittää yrityksen Google My Business. Kyseessä on palvelu, joka mahdollistaa yrityksesi näkyvyyden Googlen hakutuloksissa sivun oikealla puoliskolla tietokortin muodossa. Tästä on hyötyä varsinkin silloin, kun yritystäsi etsitään Googlesta sen nimellä. Sillä on kuitenkin vaikutusta myös kotisivujesi näkyvyyteen muissa hakutuloksissa. Google pitää yritystäsi luotettavampana, mikäli yritykselläsi on Google My Business ja se on päivitetty ajan tasalle.

Hoida nämä asiat kuntoon heti Google My Business -profiilissasi:

  • Tiedon pitää olla paikkansa pitävää ja täsmätä kotisivujesi tietojen kanssa
  • Täytä kaikki mahdolliset yhteystieto- ja yhteydenottokentät kuten puhellinumero, sähköposti ja käyntiosoite
  • Kirjoita lyhyt ja ytimekäs tiivistetty kuvaus yrityksestäsi ja tarjoamista palveluistasi, jossa käytät toimialasi suosituimpia hakusanoja
  • Päivitä normaalit aukioloajat ja palvelualueet kuntoon, ja ilmoita poikkeusaukioloajoista
  • Lisää kuvia yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi

Mikäli mahdollista suosittelemme myös kehottamaan asiakkaitanne jättämään arvostelu palveluistanne Googleen. Tällä on myös positiivinen vaikutus näkyvyyteen. Muista myös vastata asiakkaidesi arvosteluihin. Näin osoitat Googlelle, että välität asiakkaistasi ja kannat vastuuta.

Google Maps

Varmista myös, että yrityksesi löytyy kartalta. Jos yritykselläsi ei ole käyntiosoitetta, toimipistettä tai muuta konttoria, lisää Google My Business -profiiliisi ainakin toimialue.

Näin tarkistat Google näkyvyytesi

Google näkyvyys on tarkistettavissa Googlen omien työkalujen lisäksi ulkopuolisilla työkaluilla, kuten Ahrefs ja Semrush. Nämä ovat myös alan ammattilaisten käyttämiä, joten niissä riittää kyllä tehoa tulosten seuraamiseen ja jatkokehitykseen. Ne ovat kuitenkin maksullisia ja verrattain jopa kalliita: halvimmat paketit lähtevät reippaasti yli sadasta eurosta kuukaudessa.

Google tarjoaa kuitenkin mainioita keinoja seurata Google näkyvyyttä ja sen kehittymistä. Ne ovat Google Analytics ja Google Search Console.

Google Analytics

Google Analytics on työkaluna erinomainen kävijöiden määrien lisäksi tarkempaan seurantaan. Esimerkiksi kävijöiden kulkua ja käyttäytymistä voidaan seurata. Myös kävijäprofiilin pystyy muodostamaan esimerkiksi iän, sijainnin ja sukupuolen perusteella. Google Analytics on korvaamaton työkalu verkkosivujen konversioprosentin parantamisessa, emmekä ainakaan itse ole törmänneet parempaan.

Google Analytics mittaa orgaanisen liikenteen lisäksi myös maksettua liikennettä. Hallintapaneelista näet Google -mainontaan käyttämäsi budjetin ja esimerkiksi klikkausprosentin.

Google Search Console

Google Search Console

Google Search Console mittaa Google Analyticsin tavoin kävijöiden määrää. Erona on kuitenkin se, että GSC keskittyy yksinomaan orgaanisen liikenteen seuraamiseen. Orgaaninen liikenne on siis sitä liikennettä, joka tulee kotisivuillesi orgaanisten hakutulosten kautta. Google Search Console kirjaa ylös myös klikkaus- ja näyttökerrat jokaiselta hakusanalta. Näin saat tiedon siitä, että mitkä hakusanat ovat tuottaneet yrityksellesi eniten liikennettä.

Google näkyvyys muistilista

  • Muista, että hakutulokset koostuvat eri osista. Orgaanisten hakutulosten paikat ovat tyypillisesti vaikeammin saavutettavissa kuin maksetut paikat.
  • Hoida paikallinen Google näkyvyys kuntoon Google My Business -profiilin päivittämisellä.
  • Kehota asiakkaitasi arvostelemaan yrityksesi Googlessa. Tämä edellyttää sitä, että Google My Business -profiili on luotu ja kunnossa. Vastaa myös asiakkaidesi arvosteluihin.
  • Tarkista näkyvyytesi nykytilanne Google Analytics ja Search Console -työkaluilla. Seuraa Google näkyvyyden kehittymistä myös jatkossa. Muista, että kyseessä on pitkäjänteinen ja hidas prosessi: tulokset eivät monesti näy vielä viikossa tai edes parissa kuukaudessa.