Kotisivujen tekijä – 8 merkkiä hyvästä tekijästä

Mistä tunnistat pätevän kotisivujen tekijän, jos ala on itsellesi vieras? Pidä nämä seikat mielessä, niin olet turvallisilla vesillä.
Sisällysluettelo

Kotisivujen tekijän valinta on tärkeä etappi varsinkin kasvuvaiheessa oleville pienyrityksille. Kotisivut toimivat yrityksesi kasvoina ja myyjänä kellon ympäri, joten kyseessä on siis todella tärkeä projekti.

Erilaisia tekijöitä ja palveluita on tarjolla suomalaisilla markkinoilla vaikka millä mitalla. Joukosta löytyy sekä hommansa osaavia ammattilaisia että vähän hakoteillä olevia puuhastelijoita. Mistä sitten alasta tietämätön tietää, että onko tekijä oikeasti niin hyvä kuin väittää?

online_test

Näistä merkeistä tunnistaa hyvän kotisivujen tekijän

Hyviä ja huonoja kotisivujen tekijöitä on alasta tietämättömän vaikea toisinaan erottaa. Kiinnitä seuraaviin asioihin huomiota tekijää hakiessasi:

Ei pakettiratkaisuja

Erilaiset kotisivupaketit, joissa hinta on valmiiksi määritelty, kannattaa jättää heti kättelyssä pois laskuista. Kiinteissä pakettiratkaisuissa on monesti reippaasti katetta päällä, ja itse sivutkin tuotetaan tuotantolinjalla. Hyvä tekijä kuuntelee asiakkaan tarpeet ja tekee tarjouksen aina niiden pohjalta.

Näkyvyys ja hakukoneoptimointi

Jo sivuston suunnittelu- ja rakennusvaiheessa pitää ottaa huomioon sivuston tuleva näkyvyys hakukoneissa. Google on näistä kiistatta suurin. Mikäli hakukoneoptimointia ei oteta huomioon jo tässä vaiheessa, on sitä vaikea lähteä toteuttamaan tulevaisuudessa. Sivuston näkyvyys jää myös heti julkaisuvaiheessa ja tulevina kuukausina kehnoksi.

Responsiivisuus ja nopeusoptimointi

Nykypäivänä valtaosa liikenteestä sivustoilla on mobiililaitteita. Nettisivujen tulee siis olla responsiiviset. Lyhyesti selitettynä tämä tarkoittaa sitä, että sivusto mukautuu käyttäjän päätelaitteen näytölle sopivaksi. Tietyt elementit sivustolla voivat näyttää sopivilta pöytäkoneella tai läppärillä, mutta ei puhelimella tai tabletilla. Tämän takia sivuston tulee näyttäytyä erilaisena, kun sitä tarkastellaan vaikkapa puhelimella.

Myös nopeusoptimointeja tulee tehdä. Erityisesti WordPress verkkosivualustana lataa paljon skriptejä ja muuta käyttäjän kannalta epäoleellista jokaisella kerralla, kun asiakas saapuu kotisivuille. Nettisivujen nopeus on todella tärkeä osa näkyvyyttä ja hakukoneoptimointia: ykkössivun paikat on useimmiten varattu nopeimmille ja parhaiten hakukoneoptimoiduille nettisivuille.

Hyvä tekijä välttää käyttämästä turhia lisäosia ja ratkaisuja, jotka kuormittavat ja hidastavat sivustoa. Myös välimuistin asennus ja hienosäätäminen tulee tehdä.

Helppokäyttöisyys

Hyvä nettisivujen tekijä tekee kotisivujen alustasta ja hallintapaneelista helppokäyttöisen. Haluat varmasti keskittyä muihinkin yrityksen asioihin kuin nettisivujen pyörittämiseen, joten siitä tulee tehdä sinulle mahdollisimman helppoa. Avoimeen lähdekoodiin perustuva WordPress CMS hoitaa tämän käytännössä kokonaan, mutta tekijän tulee rakentaa alustan päälle ominaisuuksia siten, että niitä voi jälkeenpäin muokata helposti ja nopeasti.

Tietoturva

Kun kyse on jonkun toisen kotisivuista, tulee tekijän pitää aina mielessä myös tietoturva. Tietoturva lähtee ihan perusasioista ja käytänteistä: pitkät salasanat erilaisilla merkeillä ja SSL-sertifikaatin asennus. Myös kaksivaiheinen vahvistaminen on erinomainen lisäys tietoturvaan.

Tietoturvan lisäksi myös varmuuskopioita on hyvä ottaa tietyin väliajoin. Näin vältytään isommilta vahingoilta, jos se pahin sattuu. Tilanteet, joissa kotisivut ovat täysin tuhoutuneet jostakin syystä, ovat kuitenkin todella harvinaisia. Siitä huolimatta varmuuskopioita on hyvä olla tallella.

GDPR ja evästeet

GDPR, joka tulee sanoista General Data Protection Regulation, tarkoittaa henkilötietojen käsittelyä sääntelevää lakia. Sitä alettiin soveltaa EU-maissa keväällä 2018, koskettaen myös jokaista suomalaista yritystä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kotisivujesi tulee ilmaista, ja pyytää suostumus esimerkiksi evästeiden käytöstä. Hyvä kotisivujen tekijä huolehtii nämä asiat kuntoon puolestasi ja varmistaa, että sivustosi on lainmukainen.

Data ja analytiikka

Jotta nettisivuja voidaan kehittää jatkossa ja saadaan tietoa siitä, että miten esimerkiksi hakukoneoptimointi etenee, tulee nettisivujen kerätä dataa sen kävijöistä ja heidän käyttäytymisestään sivulla. Hyvä tekijä asentaa tarvittavat työkalut käyttöösi. Tähän kuuluu esimerkiksi Google Analytics- ja Search Console-palvelut.

Jatkokehitys

Vaikka ensimmäisten kotisivujen yhteydessä ei tulisikaan lisättyä kaikkea mitä tulevaisuudessa tarvitaan, voidaan hyvin tehdylle sivustolle useimmiten jälkeenpäin lisätä toiminnallisuutta. Hyvä tekijä ottaa tämän huomioon ja rakentaa sivut niin, että jatkokehitys on mahdollista.

Mikäli jatkokehitys jätetään huomioimatta, voit joutua tilaamaan kokonaan uudet kotisivut, jotta saisit lisätoiminnallisuutta. 

Sivulabra tekijänä

Tuotamme erittäin laadukkaita kotisivuja, joissa on huomioitu jokainen edellä mainittu vaihe ja paljon muuta.

Sivulabra Logo

Usein kysyttyä (FAQ)

Hyvä kotisivujen tekijä toteuttaa sinulle kilpailukykyiset ja joukosta erottuvat kotisivut, joka sisältää kaiken tarvitsemasi toiminnallisuuden. Hän perehtyy toimialaasi riittävän hyvin, jotta pystyy tuottamaan kotisivut juuri sinun asiakkaitasi palvellen.

Kotisivujen hinta vaihtelee hyvin laajasti. Hintaan vaikuttaa esimerkiksi tekijän osaaminen, asiakkaan tarvitsema toiminnallisuus ja sivujen määrä. Lisätietoa kotisivujen hinnoista saat täältä.