Mitä tarkoittaa responsiivinen?

Responsiivisuus tarkoittaa verkkosivuston kykyä mukautua käyttäjän päätelaitteen näytölle sopivaksi.
Sisällysluettelo

Responsiivisuus tai responsiivinen tarkoittaa nettisivujen kykyä mukautua käyttäjän valitsemalle päätelaitteelle. Nykyaikaiset nettisivut tulevat olla responsiiviset ja erityisesti mobiililaitteille sopivat.

Responsiivinen sivusto, jonka Sivulabra on tehnyt

Kuvassa Sivulabran tuottamat responsiiviset ja mobiiliystävälliset verkkosivut.

Sivulabra toteuttaa kaikki verkkosivut responsiivisuus ja mobiilioptimointi edellä. Jos haluat varmuuden kotisivujesi toimivuudesta, ota meihin yhteyttä ja kysy tarjousta!

Mitä hyötyä responsiivisistä nettisivuista on?

Kannattaa ehdottomasti lähteä liikkeelle siitä, että hankkii yritykselle responsiiviset kotisivut. Ne saattavat vaatia enemmän työtä, mutta nykypäivänä responsiiviset sivut ovat ehdoton ominaisuus, joka käytännössä pitää olla:

Responsiivinen sivu vaikuttaa hakukoneoptimointiin

Hakukonenäkyvyytteen vaikuttaa oleellisesti sivuston responsiivisuus. Google indeksoi kaikki verkkosivustot hakutuloksiin järjestyksessä, johon vaikuttaa hyvin oleellisesti sivujen kyky mukautua mobiililaitteille. Google indeksoikin nykyään Mobile-First Indexing menetelmällä, joka tarkoitaa sitä, että indeksointi tapahtuu ensisijaisesti mobiililaitteiden näkökulmasta.

Päivittäminen helpottuu

Aiemmin mobiililaitteiden tuki hoidettiin käytännössä niin, että sivustosta oli olemassa kaksi eri versiota: toinen mobiililaitteille ja toinen tietokoneille. Tällainen ratkaisu ei kuitenkaan ole käytännöllinen, sillä se vaatii uuden tiedon lisäämisessä kahden eri sivuston päivittämistä samanaikaisesti. Responsiivisilla kotisivuilla päivittäminen onnistuu yhdelle sivulle, jolloin muutokset tulevat voimaan kaikilla päätelaitteilla.

Valtaosa osa liikenteestä on mobiililaitteita

Tilastokeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan kolmella neljästä 16-89 -vuotiaasta on käytössään internetyhteydellä varustettu puhelin. Puhelin kulkee käyttäjien mukana lähes ympäri vuorokauden, ja se on siitä ajasta merkittävän osan käyttäjän käytössä. Jos kotisivusi eivät ole responsiiviset, menetät mobiililaitteiden välityksellä tulevan liikenteen käytännössä kokonaan.

Testaa kotisivujesi mobiiliystävällisyyttä ilmaisilla työkaluilla

Omien kotisivujen responsiivisuutta pääsee testaamaan Googlen tarjoamalla ilmaisilla Mobile-Friendly Test- ja PageSpeed Insights-työkaluilla.

Mobile-Friendly Test, eli mobiilisoveltuvuustesti mittaa työkalulle antamasi sivun mobiilisoveltuvuutta. Se näyttää myös kuvan siitä, että miltä sivusi näyttää puhelimella katsottuna. Työkalu on erinomainen, sillä se myös kertoo, että mitä sinun tulee korjata sivustoltasi.

PageSpeed Insights, eli PSI työkaluna on ehkä enemmän nopeus- ja hakukoneoptimointiin, mutta sekin antaa hyvän käsityksen kotisivujesi tämänhetkisestä kunnosta. Se mittaa sivustosi performanssia sekä mobiililaitteilla että pöytäkoneilla, ja antaa ehdotuksia korjattavista asioista. PSI näyttää dataa sekä laboratorio-, että kenttädatan muodossa. Tämä tarkoittaa sitä, että se käyttää raporttia laatiessaan hyödyksi kotisivujesi dataa kuukauden ajalta sekä nykyhetkestä. Näin saat myös tiedon siitä, että ovatko parannuksesi vaikuttaneet.